SAFnet driftsinformation



    Driftsinfo fra SAFnet

 



26. januar 2018 - kort afbrydelse af bredbånd mellem 04:00 og 04:30.

I nat gennemfører vi en kort afbrydelse kl. 04:00 for at gennemføre en mindre opdatering af vores bredbåndsmaskine. Afbrydelsen forventes at være yderst kortvarig.



Opdatering torsdag morgen 11. januar 2018:

Vi har desværre fortsat lidt problemer med at komme online for knap 200 medlemmer på følgende gader (der kan være tilsluttende gader der også er berørt:



Opdatering torsdag morgen 11. januar 2018:

Vi har desværre fortsat lidt problemer med at komme online for knap 200 medlemmer på følgende gader (der kan være tilsluttende gader der også er berørt:

  • Sofie Brahes Vej
  • Peder Munks Vej delvis
  • Strandvænget
  • Solvænget
  • Anton Jakobsens Vej
  • H C Gads Vej
  • Strandgården
  • Algade
  • Rådhusvej
  • Bibliotekshaven
Der er sendt SMS ud til de berørte kl. 6:15 med orientering om problemet, som vi forventer løst snarest i løbet af dagen!

Opdateret 11. janaur på ovenstående fejl

Fejlen på de berørte gader blev rettet kl. 9:15, og (næsten) alle modemmer i hele nettet er nu igen online.



10. januar 2018

 
SAFnet bredbånd afbrydes i nat på grund af stor opgradering

 
Natten til torsdag den 11. januar kl. 00:01, afbryder vi forbindelsen til Internettet.

Afbrydelsen foretages på grund af en større opgradering og omlægning af vores udstyr, der muliggør endnu højere hastigheder i vores net.

Arbejdet går i gang straks efter midnat, og afhængig af bopæl, kommer forbindelse til nettet løbende igen. De første modemmer forventer vi klar allerede kl. 01:30, hvorimod de sidste først forventes klar omkring kl. 05:00.

Udstyret er testet forud for omlægningen, og vi forventer, at modemmerne automatisk kommer online igen i løbet af natten.

Uanset tests, kan der naturligvis stadig være modemmer, der ikke automatisk kommer online igen. 

Hvis dit modem ikke automatisk er online torsdag morgen, skal du først slukke og dernæst tænde for modemmet igen efter ca. 15 sekunder.
 

Hvad er berørt, og hvad afbrydes i nat:

  • Internet og IP telefoni afbrydes

  • TV afbrydes ikke, og vil fortsat fungere hele natten


Vi udsender sidst på eftermiddagen i dag SMS til alle SAFnet medlemmer med orientering om den forestående afbrydelse.

Vi beklager de gener det må medføre



3. januar 2018, kl. 8:00

Fejl på 24Nordjyske


Der er desværre p.t. fejl og udfald på 24Nordjyske. Det er en generel fejl, enten fra 24Nordjyske eller fra YouSee, og ikke en fejl i vores net.

Vi har fejlmeldt, og forventer fejlen udbedret i løbet af dagen.
 


 
15. december 2017, kl. 21:00


Fejl på en forstærker på Toftevænget


Vi har p.t. en forstærkerfejl på Toftevænget. Følgende gader er berørt:

Toftevænget fra nummer ca. 25 og højere.

Bøgevej, Poppelvej, Andreas Sørensensvej, A Melgaards Vej, Syrenvej

Hasselvej, Ålborgvej og Fallavej.


Tekniker er tilkaldt, og fejlen forventes rettet i løbet af 1½ time.

Vi beklager fejlen, og de gener det medfører!


Opdateret kl. 21.15: Fejlen er nu rettet, og alt kører igen normalt.



25. oktober 2017

Opgradering af software på TV platformen natten til torsdag

Vores TV leverandør, YouSee, opgraderer i nat systemerne til TV forsyningen. 

Arbejdet vil medføre periodiske afbrydelser af TV programmerne. Det forventes, at afbrydelsen af det enkelte program varer ca. 15. minutter. 

Oplevelsen vil derfor være, at nogle programmer fungerer, og andre vil samtidigt være afbrudt.

Kl. 6 torsdag morgen, skulle alt gerne fungere igen.

Vi beklager endnu en gang, de gener det har medført.

 



 
29. juli 2017 - kl. 09.45


Efter installation af ny hardware skulle alt nu køre igen. Alle mails skulle nu være leveret.

Vi beklager endnu en gang, de gener det har medført.


______________________________________________________________________


28. juli 2017 - Update:


Fejlen/forsinkelsen opstod i forbindelse med en opdatering fra Microsoft, som de nu selv har udsendt en advarsel om. Den er nu fjernet igen, men desværre uden den ønskede effekt. Teorien er, at der stadig kan være "rester" af opdateringen tilbage. Teknikere arbejder derfor videre på løsning af problemet.

___________________________________________________________________


27. juli 2017 

Fejl på mailserver i forbindelse med en Windows opdatering

En opdateringsfejl gør, at mails i øjeblikket leveres og sendes med en del forsinkelse. Teknikere arbejder på at løse fejlen hurtigst muligt.

Vi beklager meget de gener det medfører.

_____________________________________________________________


10. april 2017


SAFnet bredbånd - højere hastigheder til samme lave pris

  • I anledning af påsken fejrer vi SAFnet's succes med højere hastigheder!

  • Natten til tirsdag den 11. april, er vores to højeste hastigheder blevet hævet, så du nu får endnu mere for samme lave pris.

  • 40/40 Mbit er blevet til 50/50 Mbit

  • 100/50 Mbit er hævet til 125/75 Mbit

  • Alle routere med ovenstående hastigheder er blevet genstartet mellem kl. 2:00 og kl. 4:00.

  • Er din router ikke online, skal du i første omgang prøve at slukke og tænde den igen.



8. februar 2017


SAFnet bredbånd - enkelte medlemmer har DNS problemer

 

  • På grund af manglende DNS adgang har enkelte brugere efter nattens ændringer, haft problemer med at tilgå internetsider og brugen af Playstation PS4.

  • Løsning - alle potentielt forkerte DNS servere bliver rettet kl. 3 natten til torsdag den 9. februar. Hvis du imellemtiden får problemer med manglende Internet adgang, kan du selv rette det ved at slukke modemmet, og tænde igen efter 15 sekunder. Modemmet henter ny DNS ved genstarten, og problemet er løst efter ca. 5 minutter.



7. februar 2017


SAFnet bredbånd - Internettrafikken er nu omlagt

  • Internettrafikken er nu omlagt, og Internettrafikken virker til at være helt normal igen.

  • Desværre er der en fejl i IP telefon konfigurationen, som vi desværre ikke kan løse i nat. Vi forventer dette løst i løbet af tirsdagen.



6. februar 2017


SAFnet bredbånd - afbrydes pga. omlægning af Internettrafikken

  • Natten mellem mandag og tirsdag omlægges vores Internettrafik fra Global Connect til TDC.

  • Hidtil har Global Connect leveret vores overordnede Internettrafik, men de har desværre ikke altid formået at leve op til vores forventninger for kvalitet og service.

  • Indtil videre har vi indgået en 2-årig leveranceaftale med TDC. Vi håber og forventer, at TDC vil kunne levere den forventede service, og ikke mindst stabilitet.

  • Ifbm. omlægningen af selve trafikken, udføres også en mindre ændring i vores interne konfiguration. Vi forventer ikke, at dette vil medføre mærkbare ændringer for internetmedlemmerne.

  • Omlægningen begyndes kl. 00.00, og forventes at forløbe frem til kl. 03.00.

  • Vi beklager de gener det må medføre.




31. december 2016


TV afbrudt hos os og hos youSee i hele Danmark

  • Vi har p.t. en afbrydelse af TV forsyningen fra youSee. Det er galt i hele landet, og fejlretning pågår.

  • Vi beklager de gener det medfører, og har medført.


  • OPDATERET 1. januar 2017

    I nat mellem klokken 03.00 og 04.00 fik vi TV signal igen.

    Desværre viste det sig at være en meget kompliceret fejl, og teknikerne hos youSee arbejdede på højtryk aftenen og natten igennem for at afhjælpe fejlen. Det er på samme tid både usædvanligt og utilfredsstillende med en så lang fejlretningstid. I bestyrelsen følger vi, og vil fortsat forfølge de rigtige forklaringer fra youSee, og ikke mindst, hvilke tiltag der opstilles for at undgå lignende tilfælde fremadrettet.
    Vi ved, at mange af jer, desværre har haft en anderledes nytårsaften, end I oprindelig havde planlagt. Det er vi meget kede af, og beklager dybt.




9. december 2016


Periodiske afbrydelser pga. opgradering af nettet

  • Hen over vinteren opgraderer vi løbende vores net. Bortset fra de områder der allerede er opgraderet, vil de enkelte gader over de næste måneder blive berørt.

    Vi udsender hver dag SMS'er til de berørte adresser, og vi har efterhånden mere end halvdelen af vores medlemmer registreret med mobilnummer. 

  • Vil du også sikre dig fremtidige drifts SMS'er, kan du med fordel registrere dit mobilnummer på "Mit SAFnet"

  • Vi beklager de gener det medfører, og har medført.





6. september 2016


Periodiske afbrydelser pga. opgradering af nettet

  • Fra i dag den 6. september begynder vi opgradering af hele vores net. Hele byen vil over de næste måneder være berørt.

    Arbejdet består i, at samtlige fordelere og forstærkere skal udskiftes, og der arbejde struktureret frem i nettet. Vi forsøger at opdatere denne side med konkrete berørte adresser.

  • Følgende adresser/område vil i dag være berørt:

  • 7/9: Peder Munks Vej 42 - 80

  • 6/9: Peder Munks Vej 41 - 79

  • Vi beklager de gener det medfører, og har medført.





20. juni 2016


Korte periodiske afbrydelser - fejlen rettes i nat

  • De seneste 3-4 dage har vi desværre haft periodiske korte afbrydelser. Specielt brugere af spil og streaming har været ramt, hvorimod almindelig søgning m.m. på nettet kun meget sporadisk har givet problemer. Vores IP leverandør, Global Connect, lovede oprindelig fejlen rettet i weekenden, men desværre lykkedes det ikke. Derimod skulle det værre sikkert, at vi får udbedret fejlen natten til i morgen, tirsdag.

  • Vi beklager de gener det medfører, og har medført.

  • Opdateret 21. juni kl. 15.30 - Fortsat korte udfald!

  • Det lykkedes desværre ikke Global Connect at rette fejlen i nat, og de arbejder på højtryk for at finde og identificere fejlen. Det er langt fra tilfredsstillende, hvilket vi også klart har meddelt dem! De beklager, og gør naturligvis hvad de er i stand til. Fejlen er periodisk, og derfor yderst vanskelig at finde.

  • Opdateret 23. juni kl. 17.40 - Fejlen ENDELIG rettet!

  • Efter mange forgæves forsøg, lykkedes det i nat for Global Connect at rette fejlen. Al vores trafik blev i tidsrummet mellem kl. 03.15 til 04.00 omlagt til en anden hovedcentral hos Global Connect. Vi har i dagens løb ikke oplevet udfald eller afbrydelser, og betragter derfor fejlen som udbedret.
     
    Vi beklager dybt, at leverandøren var så lang tid om denne fejlrettelse. Det er både uhørt og uanstændigt, at vi i den grad må leve med gener i så lang tid. I bestyrelsen ser vi meget alvorligt på denne og tidligere hændelser med Global Connect, og arbejder allerede nu på alternativer. Forhåbentlig viser der sig hurtigt muligheder, hvorved vi formodentlig kan sikre os mod uacceptable gentagelser.

    Endnu engang beklager vi de gener det har medført 
     



23. marts 2016


Afbrydelser i morges og kortvarigt klokken 17.20 i dag

  • I morges har vi desværre haft et par mindre afbrydelser grundet strømarbejde i hovedstationen. Arbejdet i morges trak desværre lidt længere ud end forventet, og derfor var vi også afbrudt senere end klokken 6.00. 
     

  • Ca. 17.20 havde vi en kortvarig afbrydelse som følge af arbejdet i morges. Udfaldet var bestemt ikke planlagt eller tilsigtet, men heldigvis var efter ganske få minutter kørende igen.
     

  • Vi beklager de gener det har medført
     



8. marts 2016


Kanalomlægning i dag

  • I nat har vi gennemført en teknisk kanalomlægning, og desværre er det ikke alle TV apparater der automatisk geninstallerer kanalerne.
      

  • Har dine TV ikke automatisk geninstalleret kanalerne, er det nødvendigt, at du selv gennemfører en ny kanalsøgning.

  • Vi har en vejledning, der måske kan hjælpe - læs mere på denne side 

  • youSee  har desuden videoer, der måske kan vejlede - se videoer her  

 


4. marts 2016


F-Secure sikkerhedspakken skal opdateres

  • Medlemmer, der har købt F-Secure sikkerhedspakke får fra den 3. marts en pop up, der meddeler, at abonnementet udløber om xx dage.

  • Du er fortsat sikret, men der skal installeres ny version og kode.
     
    Læs mere her 
     




23. februar 2016 kl. 11.50


Der er i øjeblikket afbrydelser på fastnet telefoni flere steder i landet

  • Der er i øjeblikket afbrydelser på fastnet telefoni flere steder i landet, herunder også i Sæby.

  • Opdateret: Der har været ustabilitet på fastnettelefoni og hjemmesidetrafik hos evercall. Lørdag den 20. februar og tirsdag den 23. februar kan man have oplevet at stå uden fastnettelefon. Vi beklager naturligvis, og er på sagen for at sikre, at det ikke gentager sig.
     



5. februar 2016 kl. 9.15


Vi har i øjeblikket en afbrydelse af både TV og Internet i dele af midtbyen

  • Vi har i øjeblikket en afbrydelse af både TV og Internet i midtbyen omkring Rosenvej kvarteret, Banevej, Slagterivej, Kappelhavevej m.v.
    Tekniker er på vej, og fremme ca. kl 10.00
    Der er muligvis tale om en strømafbrydelse.

    Vi beklager generne, og håber på en hurtig fejlretning.
     

  • Opdateret - fejlen rettet kl. 10.30. Fejlen var netop opstået ifbm. el-målerudskiftning, hvor Forsyningens tekniker ikke havde termineret kablet korrekt!
     



28. januar 2016 kl. 8.30


Vi mangler i øjeblikket flere TV kanaler - YouSee har en fejl

  • Vi mangler i øjeblikket flere TV kanaler, forårsaget af, at vores TV leverandør, YouSee, har en fejl på centralen i Frederikshavn.

    Vi beklager generne, og håber på en hurtig fejlretning.

  • Opdateret - fejlen endelig rettet kl. 17.15, hvor vi igen har signal på alle kanaler. Uheldet var omfattende i dag - både YouSee og DR havde fejl. Desuden fik vi selv en mindre afbrydelse i området omkring Gl. Ålborgvej, men den blev dog heldigvis hurtigt rettet.
     



12. januar 2016


Modemmer genstarter af sig selv - mulig løsning identificeret

  • Vi har gennem længere tid haft udfordringer med, at nogle af vores modemmer genstarter af sig selv!

  • Årsagen har været uhyre vanskelig at identificere, men i dag blev i hvert fald én af fejlkilderne fundet.
     

  • Det viste sig, at det populære gratis virusprogram,  Avast, kan initiere genstart af modemmet, hvis "Hjemmenetværkssikkerhed" er slået til.

  • Har du problemet med genstart, og samtidig benytter Avast, kan du let fjerne den ufrivillige genstart ved at følge dette link, og slå "Hjemmenetværkssikkerhed" fra.

  • Der er ikke vurderet nogen som helst sikkerhedsrisiko ved slå denne funktion fra, da det kun er en intern scanning af dit hjemmenetværk.

  • Vi forventer, nu hvor årsagen er identificeret, at Cisco efterfølgende udvikler en rettelse til modemmet, men tidshorisonten kendes naturligvis ikke p.t.

  • Det har i de seneste par uger vist sig, at  vi slet ikke er de eneste der har dette problem, men vi har været hårdest ramt, da vi p.t. har suverænt flest Cisco epc3940 modemmer i drift.

  •   Vejledning til at slå "Hjemmenetværkssikkerhed" fra



6. januar 2016


Global Connect fik i dag fejl på en hovedrouter i Aalborg


  • Vores IP-access leverandør til hele verden, fik i dag et højst usædvanlig nedbrud på en hovedrouter i Aalborg. Det betød beklageligvis, at vi ikke havde adgang til omverdenen fra ca. 10.15 til ca. 11.00. Efterfølgende kørte vi på en midlertidig mindre router, og blev ca. kl. 13.40 - 13.55 koblet om igen til den nye hovedrouter.

    Vi har bestemt ikke været heldige med hverken strømfejlen i nytåret, og nu denne fejl fra Global Connect!

  • Opdateret - fejlen endelig rettet kl. 14.00, hvor vi igen kører på den rigtige router.



5. januar 2016


evercall fastnet telefoni er p.t. (kl. 13.40) afbrudt i hele landet


  • evercall har p.t. en afbrydelse på deres fiberfobindelse til Fyn, og derfor er det netop nu ikke muligt at benytte fastnet telefoner i hele landet.

    Vi beklager de gener det måtte medføre.
     

  • Opdateret - fejlen rettet kl. 14.05. evercall arbejder videre på at imødegå gentagelser af denne fejltype, og forventer dette implementeret indenfor en overskuelig tidshorisont.




30. december 2015 


Opdateret - strømafbrydelser 30 december.


  • Vi døjer i dag med flere strømafbrydelser fra forsyningen, og p.t. mangler vi forbindelse for både TV og Internet i Sadelmagervej, Bødkervej, det yderste af Solsbækvej samt dele af Chr Pedersensvej/Skolegade.

    Vi beklager de gener det har medført.

  • Opdateret: I løbet af eftermiddagen er alle områder i drift igen. Det viste sig senere, at dele af Peder Munks Vej, Niels Juels Vej, Sæbygårdparken, Sæbygårdvej, Stygge Krumpens Vej og Hans Dyres Vej også blev ramt af følgerne, men også her er der igen normal drift.




27. december 2015 


Lynet slog ned i vores hovedstation 1. juledag.


  • 1. juledag blev vi desværre ramt af et lynnedslag i vores hovedstation. Et af HPFI relæerne til vores fibernet slog desværre ud, og derfor var vi uden TV og Internet i ca. 25 minutter fra kl. ca 13.40 til 14.05, hvor relæet igen blev aktiveret.
     



9. december 2015 


Afbrydelser natten til onsdag den 9. december.


  • Vi har desværre haft en afbrydelse på en del af vores forbindelser fra ca. midnat. Fejlen blev rettet kl. 07.20 her til morgen. Fejlen forårsagede, at mange modemmer fejlagtigt blev dirigeret til vores selvbetjeningsportal i stedet for at komme ud på nettet.

  • Vi undersøger nu dybere hvordan denne fejl kunne opstå, så vi imødegår gentagelser, og beklager naturligvis de gener det har medført for de berørte.
     



22. november 2015 


Herunder følger opdaterede informationer for SAFnet bredbånd.


Vi har nu kørt med SAFnet i 5 måneder og der har naturligvis været en hel del udfordringer undervejs, men alle anses nu for værende løst.

 

Først lidt status og information om SAFnet bredbånd

  • Hele det fysiske maskineri vi har investeret i, er hovedsageligt leveret af verdens førende producent af netværksudstyr - Cisco
     

  • Maskineriets performance er overlegent, og kan levere langt over det vi har og vil få behov for indenfor de kommende år. System setup'et er redundant, hvilket vil sige, at evt. nedbrud på de sårbare dele som servere, Firewalls og specielt kabelbrud, vil kunne undgås.
     

  • Modemmerne foreningen har købt er de absolut dyreste på markedet, og i virkeligheden også det højest ydende modem/router til kabelmarkedet.
     

  • Alt er nyt, og det er naturligvis bygget op fra bunden, og placeret i vores egen hovedstation. Når man designer et helt nyt system, har man naturligvis ikke mulighed for at teste alt forud for kick-off. Der må derfor beklageligvis også forventes forskellige udfordringer når man slår i gang - og således også i Sæby.
     

  • Der fokuseres naturligt nok, næsten altid på problemområderne! Fakta er imidlertid også, at vi dataforbrugsmæssigt, ligger 20 - 30 procent højere end da vi havde YouSee som internet leverandør! Dette er et faktuelt bevis på, at SAFnet bredbånd fungerer rigtig godt, og medlemmerne heldigvis benytter den stærkt forøgede kapacitet i vores udstyr.

  • Største enkeltforbruger af download har siden opstarten hentet hele 1.132 Gb data - svarende til ca. 251 film á 4,7 Gb på 3,7 uge!
     

  • Største upload forbruger har uploaded 633 Gb! Begge lidt sjove tal, der blot indikerer, at selve maskineriet arbejder fantastisk fint.

     

  • YouSee Play - Du kan fortsat benytte YouSee Play, Web-tv osv., når du er medlem af Sæby Antenneforening. Der skal muligvis oprettes nyt login
     

Problemer og hvad du evt. selv kan forsøge


Specielt 3 problemer har været udfordrende, men problemerne er alle løst med den seneste softwareopdatering. 


Her oplistede problemer i punktform
 

  • Meget langsomt eller næsten ubrugeligt net, hvor den berømte cirkel i browseren kører rundt og rundt i evigheder! Gælder både kablet og trådløs forbindelse.
    Årsagen er fundet, og 100% rettet.

  • Kontroller din kabelforbindelse til modemmet. Kablet der er skruet på modemmet, må ikke være beskadiget, og ikke sidde løs - det skal være fastspændt. Alle enkelttilfælde anses for at være løst.
     
  • Hastighedstest - når man tester hastighed, skal det som udgangspunkt gøres med en kabelforbindelse, og en velfungerende PC. Ingen udbydere kan garantere en given hastighed på WiFi, men har du ikke WiFi problemer, kan du med en ordentlig PC, og gunstige forhold, måle 100 Mbit/s på 5Ghz. nettet.

    Vi anbefaler YouSees hastighedstest - den er let tilgængelig og nem at bruge: Hastighedstest 
    (brug ikke TDC's eller IT-Borger's - de er ikke i stand til at måle vores høje hastigheder)


  • WiFi udfordringer - vi har mange henvendelser om problemer med WiFi, og ustabilt trådløst net.

    Vi har besøgt en del medlemmer med problemer, og vi har flere steder konstateret, at der var flere samtidige trådløse net, Extendere eller andre routere m.v. koblet sammen, og det har vist sig som en typisk fejlkilde!
     
    Derfor - prøv i første omgang at afkoble alt andet WiFi udstyr, routere, eller andet udstyr koblet til vores modem/router.
     
    Sluk/genstart herefter alle dine trådløse enheder, og kan du finde dit SAFnetxxxxxx5G på din PC/tablet, bør du prøve den først. Husk også at koble op til dit SAFnetxxxxxx (uden 5G), så begge frekvenser er connectet på dine enheder.
    5GHz nettet er det hurtigste, men rækker knap så langt som 2,4 GHz nettet.

  • På de seneste konfigurationer sætter vi routeren op med samme netværksnavn på både 2,4 og 5 GHz nettet. Er dette tilfældet for dig, er du automatisk koblet op på begge netværk, forudsat, at din PC eller Tablet har 5 GHz net indbygget.
    NB: Det er ikke alle PC'er eller Tablets der har indbygget 5GHz trådløs modtager.

  • Har du din egen trådløse router eller accespoint?
    Du kan i mange tilfælde med fordel benytte din egen trådløse router, der måske har bedre eller anderledes trådløse egenskaber.
    Husk korrekt opsætning, og undlad endelig at køre med flere samtidige trådløse net. Det giver forstyrrelser og heraf følgende dårlige trådløse egenskaber og langsommere trådløs forbindelse.

  • Forventninger til trådløse hastigheder i samme rum i 2 meters afstand

    Bærbar 5 år og ældre med 802.11g: op til 5 mbit/s

    Bærbar 5 år og ældre med 802.11n: op til 30 mbit/s

    Bærbar 2 år med 802.11n 5Ghz: op til 50 mbit/s

    iPad air 3. generation: op til 100 mbit/s

    Bærbar 1 år med 802.11ac 5Ghz: op til 150 mbit/s

    Vigtigt vigtigt

    Modemmet skal helst placeres højt og centralt - herved opnås de klart bedste trådløse egenskaber.

    Prøv evt. også at dreje modemmet til du også opnår den bedste ydelse i forhold til hvor enhederne benyttes.

  • Printere eller få PC'er kan ikke koble til det trådløse net.
    Problemet er 100% løst med seneste softwareopdatering.
     
  • SAFnet mail
    Der er ingen problemer - følg vejledningen her, og er portnumrene rigtige, fungerer det øjeblikkeligt. 
    NB: Vær opmærksom når du vælger SSL - portnummeret kan ændre sig efter du har valgt port!

      
  •           supportnummeret er 9846 4646

    Der kan også sendes mail til support@safnet.dk


19. oktober 2015 kl. 17.00

  • Vi har igen i dag haft et mindre DDoS angreb omkring 16.20 - 16.45
     
    Igen mandag har vi haft et mindre angreb, men det er heldigvis for længst neutraliseret.

    Vi har desuden identificeret det medlem, der søndag aften blev angrebet ude fra verden. Det drejer sig spillemaskiner der bliver ramt af hits fra omverdenen.
     
    Vi beklager endnu engang  de gener det måtte have medført.
      

18. oktober 2015 kl. 23:00

  • Vi har søndag aften haft et såkaldt DDoS angreb
     
    Søndag aften mellem ca. 21:45 og 22:30 har vi desværre haft et DDOS angreb, der bedst kan betegnes som SPAMMING. Det er beklageligvis noget alle med mellemrum rammes af. Når alle IP-adresser spammes voldsom samtidigt, betyder det, at nettet er næsten ubrugeligt, om ikke helt ubrugeligt!

    Driftssituationen er normaliseret ca. 22:30, og vi beklager meget de gener det måtte have medført.

    Hvad er DDoS

    DDoS eksempel fra Nets 
     

    Her kan du se et billede af vores Firewall med den kraftigt forøgede trafik fra kl. 21.45. Det ses også tydeligt, at trafikken er helt normaliseret igen 22.30:



 

14. oktober 2015
  • Opdatering af alle modemmer natten til fredag den 16. oktober.
     
    Natten til fredag den 16. oktober udruller vi den første store opdatering af alle  vores modemmer. Opdatering foretages centralt, og du skal som udgangspunkt ikke gøre noget selv.

    Denne opdatering vil medføre, at din forbindelse opleves en del hurtigere end hidtil. Der er ændret og justeret på en del parametre - alt sammen til gavn for hastigheden og brugeroplevelsen.

    Vi forventer ikke, at det vil være nødvendigt at genindtaste sikkerhedskoden til dit trådløse net. Viser det sig i enkelte tilfælde nødvendigt, er det naturligvis samme kode som du hidtil har benyttet.
     
    Kan du ikke komme på det trådløse net fredag morgen, og hjælper det ikke at taste sikkerhedskoden påny, kan du kontakte os på 9846 4646 tast 2 og derefter 1. 
     
    Er du én af de få, der selv har ændret i routerens opsætning, forventer vi ikke, at disse parametre ændres, men derimod bibeholdes de som du selv har tastet dem før opdateringen.

    Vi glæder os meget til at høre nyt fra jer, og håber opdateringen tages godt imod.

    NB: Der er i denne forbindelse udsendt en kollektiv SMS til alle der har opdateret "Mit SAFnet" med mobilnummer. Du kan her logge ind på Mit SAFnet  og opdatere dine oplysninger.
     


21. august 2015
  • Ny - IP-telefoni giver fortsat problemer!

    Bedst som vi troede fejlen var rettet, viser den sig desværre igen. Vi døjer fortsat med afbrydelser, men kan samtidig oplyse, at der arbejdes på højtryk for at løse fejlen! Vi er naturligvis i tæt dialog med vores leverandører for at få fejlene endelig rettet.

    Vi beklager de gener det måtte medføre.
 


12. og 18. august 2015
  • Opdateret - IP-telefoni bliver afbrudt  - fejlen er nu rettet

    Vi har nu fået identificeret og rettet fejlen, og forventer nu stabil drift.
     


11. august 2015
  • IP-telefoni bliver afbrudt efter ca. 15. sekunder

    Vi har p.t. problemer med, at IP-telefoner bliver afbrudt efter ca. 15 sekunder ved ankommende kald. Der bliver arbejdet ihærdigt på løsningen, og vi forventer snarest problemet løst.
     

 
10. august 2015

  • Vi har desværre store netværksproblemer i dag

    Efter den sidste omlægning af fiberforbindelsen i fredags, er der desværre opstået problemer med forbindelse ud af Sæby.

    Det påvirker både selve internetforbindelsen og IP-telefoni produkterne.

    Vi håber meget, at det snart bliver løst - der arbejdes på højtryk for at finde fejlen hos leverandøren.

7. august 2015

  • Sony Playstation spilleadgang

    Sony har desværre være udsat for hackerangreb, og har derfor skærpet sikkerhedskriterierne. Vi er derfor sammen med så mange andre begrænsede i vores adgang til online spil.

    Fejlen er for længst meddelt Sony, og vi er blevet oplyst om, at vi snarest hører nærmere.

    Vi beklager situationen, og håber der snart åbnes op igen.

  • WiFi routeren har 2 trådløse net
     

    SAFnet modemmerne indeholder 2 separate net. En udgave på 2,4 GHz, og én på 5 GHz. Ikke alle enheder kan køre med 2 separere trådløse net!

    2,4 GHz rækker noget længere end 5 GHz nettet, og du bør generelt vælge 2,4 GHz. hvis du er længere væk fra modemmet.

    Du kan se forskel på de 2 net, hvor 5GHz har "5G" i slutningen af det trådløse nets navn.

    5 GHz. er optimalt over korte afstande, og kan køre med en noget højere hastighed end 2,4 GHz. nettet


26. juni 2015

  • WiFi problemer

    Med primært HP PC'er og HP printere er delvis løst!
    Der er i dag fredag den 26. juni rullet en anden Firm- og software på alle modemmerne.
     
    Vi har testet med gode resultater, men har desværre konstateret fortsatte problemer, hvor det endnu ikke er muligt at connecte trådløst.

    Årsagen er, at disse enheder ikke anerkender den sikreste krypteringsmodus, som vi oprindelig havde rullet ud.
     
    Vi arbejder fortsat på en løsning af problemet.
Cookies

Foreningen

Sæby Antenneforening
Grønnegade 11A
9300 Sæby
CVR nr. 17994433

Åbningstider & kontakt

Butik & Administration
Åbningstider
Send os en mail
Klik her